Kanon-begrebet
Kanon - begrebet (en kort introduktion)
En grundig introduktion til kanonbegrebet findes blandt andet i en udgivelse af Torben Weinreich med titlenKanon. Litteratur i folkeskolen. Høst & Søn, 2004
Bogen indeholder med sine 75 sider en grundig redegørelse for:
Hvad er kanon
Hvorfor kanon
Kritik af kanon
Debat om kanon
At læse kanon (i praksis)
Litteratur om kanon
Weinreich er selv en meget varm fortaler for en tydelig og obligatorisk kanon, hvilket naturligvis også fremgår af bogen.
Som inspiration til videre læsning gives her et stikords-referat fra Weinreichs første afsnit "Hvad er kanon" :
Kanonlister kan være dannet
-
ud fra kvalitetskriterier
-
ud fra klassiker-kriterier (i kanonudvalgets rapport, som er omtalt nedenfor gives følgende definition på en klassiker: En klassiker er den store eller lille tekst, der formår at fange og fængsle læsere ud over sin umiddelbare samtid)
-
ud fra kanonkriterier (en liste vil her omfatte litteratur, som man ønsker andre skal stifte bekendtskab med, fordi man skønner den har værdi i (ud)dannelsesmæssig henseende. Der vil her sandsynligvis være mange tekster, som også opfylder kvalitets- og/eller klassikerkriterierne).
Weinreich kommer efter definitionen af kanon ind på forskellen mellem henholdsvis:
Yderligere litteratur om kanon
Behrend, Poul: Den kronologiske uskyld - hvad skal vi med en kanon? I: Uddannelse nr. 25, 1992
Hauge, Hans: Skal vi have en kanon? Berlingske Tidende. 18.08.1992
Ilsaas, Tove: For et ki(c)k! Både elevene og jeg svevede - Ibsen tente oss!. I: Skøtt Andersen, Erik (red.):Børnelitteratur. Læsninger og undervisning 2003. Dansklærerforeningen, 2003
Jørgensen, Aage (red.): Dansk til eksamen. Dansklærerforeningen, 1996
Mortensen, Klaus P: Klassikeren i klassen. I: Dansk/Norsk. Fondet for dansk-norsk samarbejde, 1995
Skyum-Nielsen, Erik: At definere klassikere.I: Bogens Verden nr. 6, 1990)
Læs hele kanonrapporten på nettet:
23.09.04: Dansk litteraturs kanon.(hele rapporten) Undervisningsministeriet
|