Eriksen, Dorthe m. fl. (red.)
Børnelitteratur. Læsninger og undervisning.
Dansklærerforeningen, 2004
Indhold
Forord 7
Kritik og kanon 11
Om det vestlige kanonbegrebs historie Af Kasper Risbjerg Eskildsen
Spirer i en kanons nedslag 25 Af Jens Raahauge
Taxachaufføren i Oehlenschlægersgade 35
Om dannelsens magt og de kanoniske skrifter Af Lars Handesten
Det Hemmelige Bibliotek 43
Hvor ligger det? Hvad står der på hylderne? Og hvorfor er det hemmeligt? Af Steffen Larsen
"Den dannelsen alle må være fortrolige med" 53
Om morsmålsfagets kanon i læreplaner og lærebøker i den norske grunnskolen
Af Dagrun Skjelbred
Skal tosprogedes fiktionskompetence kanoniseres? 65 Af Benny Bang Carlsen
På realismens vinger 81
Et vue over realismen i ny dansk børnelitteratur Af Line Beck Rasmussen
Hvo Intet vover ...eller I år er Intet anderledes 91 Af Eskild Højgaard
Alt og Intet 101
Janne Teller i virkeligheden Af Jens Raahauge
"Det ville være godt, hvis der kom mere af den slags!" 111 Om computerspil, litteratur og undervisning Af Marianne Wiirtz
Perspektiver på ungdomslitteratur 129 -nationalt og globalt Af Bodil Kampp