Hansen, Thomas Illum: Procesorienteret litteraturpædagogik. Dansklærerforeningen, 2004
Indhold Indledning 7-9
DEL I
Den litterære fremmederfaring 11-29
Om litteraturens pædagogiske potentiale
Hvad er litteraturpædagogik? 13
Hvad er litteratur? 17
Den lærerfaglige analyse 30-39
En procesorienteret analysemodel
Procesorienteret litteraturpædagogik 40-59
Udkast til en litteraturpædagogisk praksis
Ind i teksten 41
Spørgsmål- til teksten og eleven 41
Den litteratur- pædagogiske praksis 48
Arbejds- og organiseringsformer 55
Evaluering 56
DEL 2
Fem ungdomsromaner i praksis 61-66
Hvorfor ungdomslitteratur? 64
Kvaliteter i litteraturen og i undervisningen 65
Menneskets fest 67-94
Martin Pedersens roman Adams fest
Tekst- og erindringsspor 68
Fokuslæsning 70
Kærligheden 72
Kærlighedshistorien 74
Det festende menneske 77
Lærervejledning til Adams fest 80
Adams fest -øvelser og opgaver 83
Før I læser 83
Mens I læser 84
Efter I har læst 90
Romanens verden - din hverdag 94
En moderne højsang 95-123
Louis Jensens roman Nøgen
Det første møde med romanen 95
At fortælle sig 97
Romanens spejl 99
I begyndelsen var ordet 102
Slut og alting begynder 105
Lærervejledning til Nøgen 108
Nøgen- øvelser og opgaver 111
Før I læser 111
Mens I læser 112
Efter I har læst 117
Er du gal, mand? 124-145
Kim Fupz Aakesons roman De gale
Genkendelsens glæde eller det glade vanvid 125
Generationskløften 127
En splittet fortæller 129
Modsætningspar og trekants- motiv 131
At indramme galskaben 133
Lærervejledning til De gale 136
De gale -øvelse og opgaver 139
Før I læser 139
Mens I læser 139
Efter I har læst 141
Romanens verden -din hverdag 145
Hvor sidder samvittigheden? 146-173
Lene Kaaberbøls roman Skammerens datter
Hvad mere? 147
Genlæsning 148
Fortællingens komposition og handlingsforløb 151
Skammerens datter -En syndefaldsmyte ? 153
Sanseprovokation som litterært virkemiddel 155
Person- skildringen 157
Lærervejledning til Skammerens datter 160
Skammerens datter -øvelser og opgaver 163
Før I læser 163
Mens I læser 163
Efter I har læst 165
Romanens verden -din hverdag 173
Ikke noget. Ingenting. Intet 174-199
Janne Tellers roman Intet
Intetsbetydning for 7A 174
Betydningen 175
Nihilisten? 176
Den mangetungede fortæller 178
Intet og noget 180
Nogen og ingen 181
At handle om nogen 183
Lærervejledning til Intet 186
Intet -øvelser og opgaver 189
Før I læser 189
Mens I læser 189
Efter I har læst 190
Romanens verden -din hverdag 198
Noter 200-201
Begrebsoversigt 202-207
Litteratur 208-210