Carl Aage Larsen om forholdet mellem fagdidaktik og almen didaktik (en læseguide)
C.A. Høeg Larsen. Et forsøg på at skelne mellem fagdidaktik og almen didaktik
Tre argumenter for, at man ikke kan adskille fagdidaktik og almen didaktik
Carl Aage Larsen om forholdet mellem fagdidaktik og almen dididaktik
Det følgende kan fungere som læseguide til: Larsen, C.A: Didaktik. Om didaktikken som planlægningsvirksomhed og om dens systematiske placering i pædagogikken. I: Didaktiske emner - belyst gennem 12 artikler. Danmarks Pædagogiske Bibliotek,1997
Forholdet mellem almen didaktik og fagdidaktik er forskelligt fra tid til tid - akkurat som indholdet af didaktikken er.
Som C.A. Larsen siger gælder det om at vide, hvordan man bruger didaktik-begreberne
mere end det gælder om at bruge det "rigtige" didaktikbegreb. Ingen kan tage patent på en og kun en anvendelse af et ord.[1]
Carl Aage Larsen :
Skelner mellem didaktik som det overordnede, der har meget med formål og det overfaglige at gøre, hvor fagdidaktik har med målsætning, indholdsvalg og det fagmetodiske at gøre (se illustration s. 24).
Der er stor vægt på fagets strukturer og det fagdidaktiske skal bygge på den faglige indsigt. For en videnskabsmand og for en faglærer er kendskab til fagets grundlæggende træk eller strukturer langt vigtigere end detailviden. Indsigt i strukturer er en nødvendig forudsætning for såvel forskning som undervisning[2]
C.A Larsen bygger meget på en hierarkisk ordning både i forhold til stoffet (s. 25) til
didaktikkens niveauer (s. 24) -og til hele den pædagogiske filosofis elementer (s. 35).
Men det synes klart for mig, at der er mere dynamik i hans tænkning og hans forståelse af didaktik end for eksempel H&H's udlægning giver udtryk for. (Se for eksempel side 20 om pilene som peger på en indbyrdes afhængighed mellem niveauerne og side 33, hvor han peger på faren for at glemme elevernes læring til fordel for fagenes strukturer).
Et forsøg på at skelne mellem det almendidaktiske fra det fagdidaktiske.
Kilder: C.A Høeg Larsen Forholdet mellem almen didaktik og fagdidaktik
Erling Lars Dale Pædagogik og professionalitet (kapitel 1 - specielt side 26)
Almen didaktik
Et bredt kendskab[3] til skolens forskellige fag og fagområder
Et bredt kendskab til fag og temaer, kundskaber og færdigheder inde i og på tværs af (eller over) fagene.
Kendskab til relationen mellem fagene.
Kendskab til tværfaglighed, til overfaglige læseplaner m.m
Kendskab til fagenes berettigelse som obligatoriske eller frivillige fag.
Kendskab til undervisningsprincipper[4]
det deduktive - det induktive
det formelle - det funktionelle
helhedsprincippet - elementprincippet
princippet om undervisningdifferentiering
det eksemplariske princip
Kendskab til almen didaktiske begreber
evaluering
kontinuitet
metakognition
progression
Kendskab til almene metoder
logbog, portefolio m.v.
procesorienteret skrivning
projektarbejdsmetoden
storylinemetoden
Fagdidaktik
Kendskab til det enkelte fags indhold og strukturer
Kendskab til det enkelte fags metoder (eksempelvis læseindlæringsmetoder, biotopundersøgelser
)
Formulering af fagspecifikke mål
Valg af konkret undervisningsstof
3 argumenter for, at man ikke kan adskille det almendidaktiske og det fagdidaktiske
a)
Om det faglige og det almene som figur og grund i det samme "undervisnings-billede"
Kilde: Susan Nørgaards artikel Undervisningens didaktik, Kvan nr. 51
Susan Nørgaard fremhæver, at man ved at vælge mellem en fagdidaktisk og en almen-didaktisk synsvinkel, foretager en reduktion af virkeligheden. Men hun fremhæver også, at man nogle gange bliver nødt til at fokusere sit blik - og at det i den sammenhæng kan være en ide at tænke på det faglige og det almene som henholdsvis figur og grund. Så man nogle gange stiller skarpt på det faglige og andre gange på det almene.
Det kan være den samme problemstilling man undersøger; men det kan være forskellige aspekter, der bliver tydelige. Det væsentlige bliver dog, at det er aspekter af den samme virkelighed.
b) Om lærerens almene og faglige kompetencer. Elevatormodellen
Kilde: Bodil Nielsen (seminarielektor i dansk ved Zahles seminarium) har præsenteret modellen i forbindelse med et seminar om bachelor-opgaven. Nyborg, 19.02.01.
Bodil Nielsen bruger elevatoren som metafor og siger, at man som studerende og som underviser skal kunne bevæge sig op og ned i elevatoren og man skal kunne gå ud til begge sider (den faglige og den almene) i det undervisningsmæssige univers.
Fagsyn |
|
Syn på undervisning og læring |
Faglig teori og metode |
|
Teorier om undervisning og læring |
Egne og andres undersøgelser inden for et bestemt fagligt område |
|
Egne og andres undersøgelser inden for et bestemt pædagogisk / didaktisk område |
Fagdidaktiske refleksioner |
|
Almen didaktiske refleksioner |
Fagmetodiske refleksioner |
|
Almen metodiske spørgsmål |
Analyse af konkret eksempel på praksis |
|
Analyse af konkret eksempel på praksis |